Vertrouwenspersoon
Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en Integriteit
Verbeteren van het welzijn
van de medewerker
Wanneer kunt u een beroep doen op de Vertrouwenspersoon?
discriminatie
Sociaal veilige en integere werkomgeving
Steeds meer organisaties kiezen voor het inzetten van vertrouwenspersonen. Niet alleen uit de wettelijke plicht om ongewenste omgangsvormen te voorkomen, maar vooral om vanuit goed werkgeverschap een fijne werksfeer en een sociaal veilige werkomgeving te creëren voor alle medewerkers. Een vertrouwenspersoon draagt bij aan een sociaal veilige en integere werkomgeving. Medewerkers kunnen bij een vertrouwenspersoon terecht als zij worden geconfronteerd met situaties waarin zij ongewenst gedrag ervaren of getuige zijn van integriteitskwesties.
Vertrouwenspersoon integriteit
De Wet bescherming klokkenluiders verplicht werkgevers met meer dan vijftig medewerkers om beleid rond integriteit te voeren. Dat geldt ook voor organisaties in de financiële sector met minder dan vijftig werknemers. Onderdeel van dat beleid is een interne meldprocedure. Hier kunnen werknemers meldingen doen van vermoedelijke, werk gerelateerde misstanden waarbij het maatschappelijk belang in het geding is én meldingen van een handeling of een nalatigheid die in strijd is met bepaalde Europese wet- of regelgeving.
De vertrouwenspersoon kan hierin een belangrijke rol vervullen door als aanspreekpunt of als sparringpartner integriteitskwesties vertrouwelijk te bespreken, en door ondersteuning te bieden bij de daadwerkelijke melding en het onderzoek dat daarop volgt.
Kan ik uw organisatie hiermee van dienst zijn dan neem gerust contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.